Index
$#! · 0-9 · A · B · C · D · E · F · G · H · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z
$#!
 _kopp, Syv
 _modell, Utsyn
 _utsyn, Syv
A
 ANTALL_RUNDER, Syv
 antallTerninger, Kopp
 avslutt, Utsyn
B
 beholdning, Syv
C
 Constants, Syv
E
 ENDRET_TILSTAND, Syv
F
 Functions
G
 getBeholdning, Syv
 getRunde, Syv
 getTotal, Kopp
 getVerdi
K
 kast
 Kopp
O
 oppdaterUtsyn, Utsyn
 OPPRINNELIG_BEHOLDNING, Syv
R
 runde, Syv
S
 spill
 Syv
T
 Terning
 terninger, Kopp
 total, Kopp
U
 Utsyn
V
 Variables
 verdi, Terning
private var _kopp: Kopp
inneholder pekeren til koppen, et Kopp objekt som har terninger.
private var _modell: Syv
referanse til modellen så utsynet får hentet verdier derfra
private var _utsyn: Utsyn
innholder pekerent til utsynet, et MovieClip som er programmets brukergrensesnitt
public const ANTALL_RUNDER: int
Max antall ganger spilleren får spille
private var antallTerninger
private function avslutt()
Fjerner spill knappen og gir beskjed om spilleren vant eller tapte
private var beholdning: int
pengebeløpet spilleren har til rådighet
public static const ENDRET_TILSTAND: String
Når verdienene i modellen endres utløses denne hendelsen
public function getBeholdning():int
public function getRunde():int
public function getTotal():int
henter og legger sammen verdien til alle terningene i koppen og retruner totalen.
public function getVerdi(terningNr: int)
Videreformidler verdien til en bestemt terning i koppen for at utsynet skal kunne vise riktig antall øyne.
public function getVerdi(terningNr: int):int
Returnerer verdien til en bestemt terning i koppen.
public function getVerdi():int
public function kast():void
kaller kast metoden til alle terningene i koppen
public function kast():void
Hver gang kast funksjonen kjøres så settes verdien til et vilkårlig tall mellom 1 og 6
Kopp klassen er mellomleddet mellom Syv og Terning klassen.
public function Kopp(antallTerninger: int):void
private function oppdaterUtsyn(e: Event)
Kjøres når modellen utløser hendelsen ENDRET_TILSTAND.
public const OPPRINNELIG_BEHOLDNING
Pengebeløpet som spilleren starter med
private var runde: int
antall ganger spilleren har kastet terningene
public function spill()
lar spilleren kaste terningene så lenge han har penger igjen og har spilt færre ganger enn ANTALL_RUNDER
private function spill(e: MouseEvent)
Når spilleren trykker spill knappen, kalles spill metoden i modellen
Syv er dokumentklassen som utgjør modellen sammen med Kopp og Terning klassene.
public function Syv()
Konstruktøren oppretter en kopp med 2 terninger og et utsyn som legges til displaylista
Hvert Terning objekt har en verdi som representerer hvor mange øyne som vises på terningen.
private var terninger: Array
består av objektvariabler som peker på Terning objekter
private var total: int
blir brukt av getTotal for å samle opp verdien til alle terningene.
Utsynet er brukergrensesnittet til modellen og har noen forhåndslagde grafiske instanser som er laget i flash:
public function Utsyn(_modell: Syv,
beholdning: int):void
Konstruktøren viser startverdiene og registrerer lyttefunkjoner for å oppdatere seg selv når verdiene i modellen endres og å spille når knappen trykkes
private var verdi: int
Close